MENIU

we+

Interviu w/ GASPI (Richard Gasperotti)

Luna trecută am avut plăcerea de a găzdui un oaspete deosebit – Richard Gaspi Gasperotti, o legendă în lumea mountain biking-ului! Gaspi ni s-a alăturat pentru o experiență de neuitat — Heli-biking în Munții Țarcu.

Gasperotti, cunoscut și sub numele de „𝐆𝐚𝐬𝐩𝐢”, a intrat în istorie ca primul european care a participat la celebra competiție de freeride Red Bull Rampage MTB în 2002. El este, de asemenea, primul rider care a cucerit „zidul morții” cu o bicicletă electrică și, în 2009, a stabilit un record mondial de viteză pe bicicletă, atingând impresionanta viteză de 211,5 km/h.

INTERVIU w/ GASPI:

Ce te-a inspirat să te apuci de mountain biking și cum a început călătoria ta?

„Pentru mine, totul a început în 1990, după căderea comunismului în Cehoslovacia. Până atunci, mă plimbam doar cu BMX, și atunci am vrut să trec la o bicicletă mai mare. Inspirat de revistele de MTB din America și Germania, sunt mândru să spun că am participat la începuturile MTB-ului în Republica Cehă.”

Ne poți împărtăși un moment important din cariera ta care ți-a consolidat pasiunea pentru MTB?

„Punctul de cotitură în cariera mea a fost în 2001, când am realizat că pot să mă dau alături de legende ale freeride-ului ca Thomas Vanderham, Wade Simmons, Dave Watson, Ritchie Schley, Andrew Shandro și alții în Canada. Ce am învățat de la ei m-a inspirat să adopt un stil complet diferit de mers pe bicicletă față de simpla competiție, care era disciplina dominantă printre riderii orientați spre gravitație din MTB. Apariția în filmul lui Digger „Xtreme North Shore” m-a ajutat, de asemenea, să mă îndrept pe drumul pe care sunt astăzi.”

Din experiența ta, ce crezi că este necesar pentru a dezvolta scena MTB în Europa de Est?

„E greu de spus, pentru că nu mă simt confortabil să dau sfaturi, dar cred că educația este esențială. Deși oamenii din România au acces la toate informațiile de care au nevoie datorită internetului, nu văd mulți pionieri ca și Cristian Dunca, care să fie dornici să preia rolul de lider. Comunitatea locală este crucială pentru că are potențialul de a atrage mai mulți oameni să se alăture și să meargă cu bicicleta. Cel mai important este să avem un lider care să țină comunitatea unită. Am văzut de multe ori că atunci când liderul renunță, comunitatea se destramă și întreaga activitate pierde din importanță. România are nevoie de mai mulți oameni ca și Cristian, care să construiască trasee, să conducă afaceri de helibiking și să fie dornici să ofere servicii de calitate și facilități de top pentru întreaga comunitate. Extinderea sportului implică și media de lifestyle, care poate ajuta oamenii să înțeleagă că mersul cu bicicleta este mai cool decât petrecerile în cluburi și starea prin pub-uri.”

Ce te-a făcut să alegi România pentru filmul tău de freeride?

„Căutam o destinație accesibilă cu mașina, deoarece e-bicicletele sunt greu de transportat cu avionul din cauza restricțiilor la baterii. Am planificat un tur cu e-biciclete alături de vechiul meu grup, care include fotograful Miloš Štáfek și Martin Smolik. Amândoi aveau nevoie să se relaxeze, așa că au fost de acord să se alăture expediției. Am ales România pentru că are munți frumoși la doar câteva ore de condus intens de la Republica Cehă. Planificarea mea a implicat o cercetare atentă a locațiilor, folosind instrumente precum conturile de Instagram ale călătorilor sau observațiile personale de pe Google Earth. În timpul cercetărilor, am descoperit oameni care organizează heli biking în România. Am intrat în contact cu Cristian Dunca prin intermediul distribuitorului român de biciclete Mondraker, pe care le și folosesc. Am observat că și ei folosesc Mondraker, ceea ce m-a făcut să cred că ne vom înțelege bine. Rezultatul a fost una dintre cele mai mari călătorii din viața mea.”

Ai vrea să organizezi un bike camp în România?

„Cu siguranță, deja îl planific. Nu va fi anul acesta, dar cu siguranță anul viitor, și cred că nu va fi doar unul. România este o destinație exotică pentru mulți europeni, cu o faună sălbatică precum urși, lupi și alte animale pe care le vedem doar în grădini zoologice. Doar acest aspect face ca aventura să fie deosebită. Nu poți opri pentru bratwurst și weissbier în munții României așa cum faci în Austria, unde îmi place, de asemenea, să mă dau cu bicicleta, dar România promite o aventură mult mai mare. Un alt motiv este că până acum, pentru heli biking real trebuia să mergi peste hotare, dar în România, experiența este la îndemână, oferind elicoptere și servicii de înaltă calitate.”

Cum ți-a plăcut experiența de heli-biking cu weRIDE Romania?

„Am mai avut experiențe de heli biking în Canada – o dată pe Rainbow Mountain în Whistler și alta în Pemberton. Consider că abordarea din România este mai bună și, mai important, mult mai prietenoasă cu bicicleta. În Canada, există riscul de a deteriora bicicletele când sunt transportate în vrac într-o singură plasă. În România, bicicletele sunt transportate într-un suport metalic fix și toți membrii echipei urmează un program precis. Instruirea pentru siguranța pasagerilor include instrucțiuni despre zonele sigure și periculoase în jurul elicopterului. Am planificat traseul cu destul timp pentru fotografii și filmări. Am ales un traseu de 25 km, dar a fost atât de provocator încât am epuizat bateria de 400 Wh în timpul călătoriei. Nu sunt linii de curent care să încrucișeze culmile și nu sunt oameni. Cristian a fost ghidul nostru, conducându-ne pe un traseu clar cu mari diferențe de nivel. După ce am intrat în pădure, traseul larg s-a transformat într-un single track îngust care ducea către un lac unde ne-am oprit pentru o scurtă pauză la înot. De la lac, am urcat din nou pe lângă o cascadă frumoasă până la baza. A fost pur și simplu uimitor.”

Poți împărtăși câteva sfaturi pentru cei care aspiră să devină mountain bikeri despre cum să-și îmbunătățească abilităților și performanței?

„Cheia este să nu împingi prea tare, pentru că s-ar putea să rămâi blocat. Bikerii ar trebui să-și definească obiectivele și să înțeleagă că succesul nu vine de la sine. Deoarece ciclismul are acum multe ramuri, este important să îți alegi disciplina corectă și apoi să îți dedici tot timpul liber pentru dezvoltarea abilităților.”

Care a fost cea mai memorabilă tură sau aventură pentru tine de până acum?

„Cel mai mare aventură pentru mine până în prezent a fost expediția Zam în Munții Altai din Mongolia, unde am făcut câteva coborâri periculoase pe pante brutale. Dacă mi s-ar fi întâmplat ceva, probabil că nu aș fi supraviețuit, fiind la două zile distanță de cel mai apropiat doctor. Încă consider aceasta cea mai nebunească experiență a mea.”

Ce te motivează să continui să împingi limitele în sport?

„Faptul că văd tot mai mulți oameni trăind stereotipic mă motivează să îmi pun toate eforturile în a nu renunța, deoarece urăsc definitiv să fiu înghițit de modul de viață consumist. Tot mai mult, caut locuri izolate și mă țin departe de oameni. Anul acesta, am ales heli-biking-ul în România în loc să mă dau într-un park de biciclete în Alpi.”

Ai vreun obicei sau rutină care te ajută să rămâi concentrat?

„Trebuie să fiu pregătit atât fizic, cât și mental, pentru că consider că mintea are un rol de 80% în atingerea obiectivelor. Pentru a mă concentra mai bine, am adoptat meditația ca parte esențială a zilei mele. Înainte de fiecare coborâre dificilă, rostesc Rugăciunea Tatăl Nostru.”

Dacă ai putea să te dai cu bike-ul în orice loc din lume, unde ai alege să mergi și de ce?

„Aș vrea să ajung în Spitsbergen. Nu am reușit încă să merg acolo pentru că muntele care mă atrage este în partea rusă, accesul fiind imposibil acum din motive evidente.”

Poți să împărtășești un moment amuzant sau neașteptat pe care l-ai trăit în timp ce te dădeai cu bike-ul?

„Am avut multe momente amuzante. Îmi amintesc acum că în Sardinia, întorcând localnicii de la o petrecere, unul dintre ei a căzut din microbuz pe o rotondă și a apărut brusc mergând pe contrasens. Abia atunci ne-am dat seama că l-am pierdut și nu ne puteam opri din râs. În ceea ce privește momentele distractive pe bike, aș cita un fost manager al Bike Park-ului Whistler, Tom Prochazka, care spunea că fiecare cădere din care te ridici nevătămat este una bună.”

Este ceva palpitant în viitorul apropiat pe care ai vrea să-l împărtășești cu noi?

„În ultima perioadă m-am concentrat mult pe dezvoltarea bicicletelor electrice, pentru că ele îmi permit să ajung în locuri inaccesibile cu o bicicletă „normală”. Datorită e-bicicletelor, descopăr secretele ascunse ale freeride-ului. Este greu de explicat, dar tocmai asta face experiența mai interesantă și mai intensă. Cred că e-bicicletele vor deveni o mare revoluție în ciclism. Nu m-ar mira să vedem un e-Rampage în viitor, unde bicicliștii vor urca pe dealuri și se vor distra din plin.”

Timpul petrecut cu Gaspi a fost extrem de inspirațional. Pasiunea sa nesfârșită pentru freeride mountain biking ne-a reaprins entuziasmul și ne-a întărit angajamentul de a dezvolta scena MTB din România.

Mulțumim, Gaspi, pentru energia și inspirația pe care ne-ai transmis-o

DISTRIBUIE:

Distribuie pe Facebook
Distribuie pe Whatsapp
Distribuie pe Twitter
Distribuie pe Linkdin
Distribuie pe Pinterest
Distribuie pe Email

Alte articole:

X

#weSocial

X

weLIVE Ecosystem

Partners

😁

We’re hard at work and the english version should be available soon!